نحوه مطالبه خسارت از عدم ایفای تعهد

بسمه تعالی 

نحوه مطالبه خسارت از عدم ایفای تعهد

قانونگذار نظربه اینکه مسنتدا به ماده  226 قانون مدنی صرف عدم انجام  تعهد را مبنای مطالبه خسارت نداسته بلکه خسارت عدم انجام تعهد درصوتی قابل مطالبه است که دارای مدت معین بوده وآن مدت منقضی شده باشد یا اینکه مدت معین نشده ولی اختیار زمان مطالبه باوی بوده است وثابت نماید که مطالبه نموده است لذا در مورد اخیر ارسال اظهارنامه حاوی درخواست انجام تعهد کافی برای اثبات مطالبه عدم انجام تعهد است .

ومتعهد در صورت مطالبه خسارت تاخیر عدم انجام تعهد از سوی متعهد له ، محکوم می گردد مگر اینکه ثابت نماید که عدم انجام تعهد بواسطه علت خارجی بوده که دفع آن از اقتداراو خارج است .

واگر در ضمن معامله شرط شده باشد که درصورت تخلف ، متخلف مبلغی بعنوان خسارت تادیه نماید حاکم نمیتواند به بیشتر یا کمتر از آنچه ملزم شده است محکوم نماید.

وهمچنین درصورت عدم انجام تعهد حاکم میتواند اجازه دهد که خود او تعهد را انجام دهد ومتخلف را به تادیه مخارج آن محکوم نماید.

لذا با عنایت به مراتب فوق وهمچنین درمواردی که تعهد پرداخت وجه نقد باشد تعیین مبلغ عدم تعهد مازاد از مقررات بانکی را به لحاظ آمره بودن ، عدم استماع دانسته است  بهتر است در اینگونه موارد با یک وکیل خوب وبهترین که اشرافیت به مسایل حقوقی داشته وبهترین وکیل پایه یک دادگستری باشد مشاوره نمائید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *