نحوه محاسبه دیه راننده مقصر حادثه

بسمه تعالی

نحوه محاسبه میزان خسارت قابل پرداخت به راننده مقصر:

مبنای محاسبه میزان خسارت قابل پرداخت به راننده مسبب حادثه، معادل دیه فوت و یا دیه و یا ارش جرح در فرض ورود خسارت بدنی به مرد مسلمان در ماه غیر حرام و هزینه معالجه آن می‌باشد.

بنابراین براساس قانون مذکور که به تایید شورای محترم نگهبان نیز رسیده است، مبنای محاسبه و پرداخت خسارت به راننده مقصر حادثه (دارای گواهینامه رانندگی معتبر) مبلغ دیه ماه غیر حرام می‌باشد.

حتما به این نکته توجه کنید که پرداخت خسارت بیمه حوادث راننده فقط در صورتی است که راننده گواهی نامه معتبر داشته باشد.
که وحدت رویه شماره 1398/6/26-781 هیات عمومی دیوانعالی کشور حاکی از تعلق پرداخت دیه به راننده دارای گواهینامه است

البته چنانچه دارنده وسیله نقلیه در زمان خرید بیمه نامه سرمایه بیمه حوادث را بالاتر از دیه ماه غیر حرام تعیین نموده و حق بیمه آن را پرداخت کرده باشد در محاسبه مبلغ خسارت، این سرمایه ملاک عمل خواهد بود.

با توجه به مراتب فوق ملاحظه می‌شود که مصوبه دولت کاملا منطبق با قانون بوده است.

لازم به ذکر است که قبل از این قانون، به راننده مقصر حادثه دیه و یا ارش جرح و هزینه معالجه تعلق نمی گرفت که با تصویب قانون جدید و تدوین آیین نامه آن در دولت، دیه و یا ارش جرح و هزینه معالجه هم به راننده مقصر حادثه پرداخت می‌شود.

این قانون به زبان ساده به این معنی است که در قانون جدید، هزینه معالجه پزشکی فرد مسبب حادثه رانندگی (راننده مقصر) بر اساس دیه ماه حرام پرداخت خواهد شد. در حالی که در قانون قبلی فقط هزینه فوت و نقص عضو راننده حادثه پرداخت می‌شد
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *